Wal-Mart: ‘Cosmopolitan is pornografie’

De gigantische supermarktketen Wal-Mart heeft onlangs een wijziging doorgevoerd in hun bedrijfsvoering met betrekking tot magazines. Zo heeft het moederbedrijf de winkels opgedragen om verschillende soorten tijdschriften van elkaar te scheiden tussen adult en non-adult magazines.

Een opvallend besluit daarin is dat ook het vrouwenblad Cosmopolitan vanaf nu onder de pornografische tijdschriften te vinden is. Dit deed het bedrijf omdat het tijdschrift ongepaste titels en coverfoto’s zou gebruiken om lezers te trekken. Het Nationale Centrum voor Seksuele Exploitatie (NCSE) in de VS is al langer actie aan het voeren om het blad te scheiden van andere titels. Volgens een woordvoerder van de NCSE “promoot het blad een pornocultuur door middel van expliciete artikelen en afbeeldingen”. Joanna Coles, hoofdredacteur van Cosmopolitan, vindt het besluit onzin: “Het geeft een verkeerd signaal af, namelijk dat de seksualiteit van jonge vrouwen beschamend is. Wij helpen juist om vrouwen in hun leven te ondersteunen.”