Fenomeen in de spotlights: ‘Smoothies’
Je hebt nudisten en nudisten. De ene is de nudist die graag ongekleed gaat en het niet nodig vind om zijn of haar lichaam te bedekken, de andere zijn de nudisten van de Smoothy Club; de nudisten voor wie simpelweg naakt zijn niet genoeg is. De ‘smoothies’, worden ze ook wel genoemd en hebben als uitgangspunt dat een lichaam zonder enige lichaamsbeharing het fijnste is wat er is. ‘Het is het toppunt van schoonheid en een symbool voor jeugd en reinheid,’ aldus de oprichter van de Nederlandse Smoothy Club. De leden van de club ontmoeten elkaar op speciaal georganiseerde dagen, waarbij allerlei activiteiten worden ondernomen. Schaamte? Dat kennen de smoothies niet.
In 1991 richtte een Engels echtpaar de internationale naturistenclub ‘The Smoothy Club’ op. Het woord smooth refereert op zijn beurt naar een clean, gladgeschoren lichaam. Kleding komt er bij deze club niet in en zelfs de schaamstreek wordt volledig geschoren, door jezelf, of tijdens een scheersessie met meerdere smoothies, vertelt Rojda. “Samen met een groepje andere smoothies komen we soms bijeen om elkaar te voorzien van een prachtig, glad lichaam.”
In 1993 werd ook in Nederland de Smoothy Club een nationaal begrip, toen een Nederlands koppel probeerde het fenomeen nog meer publiciteit te geven en ook hier in de Lage Landen een club begon; de International Smoothy Club. Het ledenaantal liep snel op en al snel werden er vele activiteiten georganiseerd; wekelijkse bijeenkomsten in sauna’s, zwembaden, zomervakanties, tripjes naar een naturistenhotel in Duitsland, cruises in Kroatië en ga zo maar door. Wereldwijd werd er vanuit de pers aandacht geschonken aan de Smoothy Club en in 1996 besloot de Nederlandse tak zich af te scheiden van de Britse Smoothy Club. De Nederlanders veranderden hun naam vervolgens in ‘World of the Nudest Nudist’, in het kort WNN.