Hoe het ‘Neuken-likeurtje’ de Reclame Code Commissie op de stang kreeg!
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft bepaald dat enkele slogans en berichten op Facebook waarmee de likeur Neuken Original werd gepromoot in strijd zijn met de goede smaak en fatsoen. De commissie adviseert het bedrijf achter de drank om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Slagzinnen als ‘Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden’ en ‘Noem je dit nou sex on the beach of NEUKEN op het strand?’ bleken in combinatie met provocatief promotiemateriaal in strijd te zijn met bepalingen uit de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken. Vooral het gebruik van de productnaam Neuken Liqueur in combinatie met ‘onverholen en onverbloemde toespelingen op seks in de verschillende uitingen’ schiet de RCC in het verkeerde keelgat. “Deze wijze van adverteren past daar niet bij en schaadt de gehele branche”, zei directeur Peter de Wolf van Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie.